E-paragon fiskalny – co trzeba wiedzieć o takim dowodzie sprzedaży?
Od zapowiedzi dotyczących cyfryzacji paragonów fiskalnych minęło już ładnych kilka lat. Jednak dopiero w kwietniu 2020 roku wiele planów i wizji stało się faktem. Wtedy bowiem weszło w życie nowe Rozporządzenie Ministra Finansów, które dopuściło wystawienie paragonu fiskalnego w formie elektronicznej. Jak w praktyce przebiega zrealizowanie takiego dowodu sprzedaży i o jakich zasadach trzeba koniecznie pamiętać?
Papierowy paragon fiskalny nadal istnieje!
Zacznijmy może od oczywistego stwierdzenia, które pozwoli nam uporządkować pewne kwestie. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że pojawienie się e-paragonów fiskalnych nie jest równoznaczne z końcem papierowych dowodów sprzedaży. Dokumenty wystawiane przy użyciu kasy czy drukarki rejestrującej nadal funkcjonują. Co więcej, stanowią jeszcze zdecydowaną większość wydawanych paragonów fiskalnych. Rozporządzenie MF z kwietnia 2020 roku dopuściło po prostu zrealizowanie takiego dowodu sprzedaży w formie cyfrowej. Aby jednak przedsiębiorca mógł wystawić i wysłać klientowi e-paragon fiskalny, musi zostać spełnionych kilka warunków.
Po pierwsze: e-paragon tylko przy użyciu kas i drukarek online
Rozporządzenie Ministra Finansów z 21 kwietnia 2020 roku jednoznacznie wyjaśnia, że paragon elektroniczny można zrealizować wyłącznie przy zastosowaniu kasy lub drukarki fiskalnej online. Funkcjonalność ta jest więc dostępna w przypadku urządzeń łączących się z Centralnym Repozytorium Kas (a konkretnie – przesyłających tam dane). Jak wiadomo, nie jest to jedyny typ kas i drukarek, które stosują przedsiębiorcy działający w naszym kraju. Wiele firm nadal korzysta z urządzeń rejestrujących offline, czyli takich z papierową lub elektroniczną kopią paragonów fiskalnych. Wspomniane modele uznaje się już jednak za kasy i drukarki „starego typu”. Zapewniają one oczywiście zgodne z przepisami rejestrowanie obrotu oraz m.in. wydawanie „tradycyjnych” paragonów fiskalnych. Przy ich użyciu nie można jednak zarówno przekazywać danych do Centralnego Repozytorium Kas, jak i realizować cyfrowych dowodów sprzedaży.
Po drugie: e-paragon za zgodą klienta i w sposób z nim ustalony
Stosowanie kasy lub drukarki fiskalnej online to nie jedyny wymóg, który trzeba spełnić, aby móc zrealizować e-paragon. Przepisy zakładają również, że klient musi najpierw w ogóle wyrazić zgodę na otrzymanie cyfrowego dowodu sprzedaży. A nie w każdym przypadku pozytywna decyzja nabywcy będzie czymś oczywistym. Ponadto, przesłanie e-paragonu fiskalnego następuje w sposób ustalony z klientem.
Obydwa przywołane założenia sprowadzają się do tego, że finalnie nabywca musi otrzymać zafiskalizowany dokument, który potwierdza sprzedaż towaru lub usługi. Stąd tak duże znaczenie zgody klienta i odpowiedniej formy wydania e-paragonu.
Czyli jednak ten temat nie umarł 😀 fajnie, że go nieco dokładniej nakreśliliście. Choć nadal nie rozumiem do końca konieczności funkcjonowania papierowych paragonów (przynajmniej na taką skalę).